26 januari 2013

Kleine envelop van stof

Toen ik mijn hart-sleutelhanger op de post wilde doen, besloot ik een klein zakje te maken om hem te verpakken. Het werd een super snel en klein envelopje van stof!



Deze envelopjes zijn ideaal om van restjes te maken en zijn, zoals gezegd, heel snel klaar. Ideaal om bijvoorbeeld een tegoedbon of een klein cadeautje feestelijk en persoonlijk te verpakken.

Ik knipte een patroon uit een A4 en voor ik het wist, had ik er een heleboel!


Ze zijn zo leuk, dat ik mijn patroontje met jullie deel.

Patroon stoffen envelopje (klik)
N.b. het patroon vult bijna helemaal een A4-formaat en is 14cm breed en bijna 30cm lang. Let goed op dat je printer de afbeelding niet automatisch verkleint.

En voor wie nog wat extra hulp nodig heeft, ik maakte ze als volgt:

Knip 2x het patroon uit stof.
Knip 1x het patroon uit vlieseline (ik gebruikte H630/lichte volumevlies). Knip de vlieseline iets kleiner, bijv. haal er bijv. overal 0,5cm af.

Strijk de vlieseline.

Leg de stof met goede zijden op elkaar en stik rond. Een keergat (ongeveer 6 cm) aan de rechte korte zijde laat je open.
Keer de stof met goede zijde naar buiten en knip de hoekjes in/af. Uiteraard moet je het stiksel hierbij niet raken.

Druk met een stomp voorwerp de punten naar buiten.
Strijk alles glad.

Sluit het keergat. Dit kan heel netjes met de hand, of netjes (en snel) door de stof naar binnen te vouwen en deze zijde op 2mm naast de rand door te stikken.
Vouw de stof in 3-en, zodat je envelop zichtbaar wordt. Strijk nogmaals.

Nu moet je kiezen: drukknoop of knoopsgat?  Drukknopen moeten nu ingeslagen worden. De plaats van de knoopjes bepaal je op de flap. En door een naald door de stof te steken, zie je ook waar de 2e helft van de drukknoop moet komen.

Een knoopsgat kun je nu maken, maar ook tot het laatst bewaren. Idem voor het aanzetten van de knoop.


Stik de zijkanten van je envelop door op 2mm van de kant. Eventueel stik je direct de flap mee op 2mm, dat kan uiteraard ook.

Veel plezier!




56 opmerkingen:

  1. super leuk!! Ik wou het patroontje direkt uitprinten, maar ik moet toestemming vragen... is dat de gewone procedure????
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof, kzou het ook wel ns willen doen maar het ziet er oor mij al moeilijk uit. kZal eerst eens strijkvlieseline moeten aanschaffen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gepint! Dank! Heb je het adres ook op de stof geschreven of dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk joh, enveloppen maken ,ben ik ook mee bezig, maar dan haken
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee mooi en leuk geworden! Ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof, tof, tof, die ga ik pinnen en zeker ook maken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk idee en bedankt voor het delen :-)Wat een mooie stofjes.
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, da's leuk! Eentje om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk!! staat al op mijn Pinterest!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier ook direct gepind, schoon en eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooi! en nog een pin erbij, dank je wel voor d uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat enig, ik heb hem gelijk uitgeprint, 'k ga em volgende week uit proberen! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die ga ik ook eens proberen te maken se......alleen kan ik nog geen knoopsgaten maken!?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow te gek! Ik ben gek op restjes verwerken en ook op zulke leuke cadeauverpakkingen, deze ga ik zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed idee zeg ! Dat is meteen leuker geven !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super ! Bedankt om alles zo haarfijn uit te leggen.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. geweldig leuk, dit wil ik ook wel eens een keer maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk idee! Zeker voor iemand zoals ik die nog maar heel weinig naai-ervaring heet]ft :) Zo kan ik toch een cadeautje een persoonlijk tintje geven, bedankt voor het patroon en de duidelijke uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb er net een paar gemaakt. Super handig en duidelijk voor herhaling vatbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is eentje om zeker eens uit te proberen!
    Tof ideetje seg.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel erg leuk. Ik ga dit zeker es proberen met alle eer voor jou :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik had 'm eerder al 'ns gepind en heb 'm van 't weekend gemaakt om centen in te verpakken! Superschattig! Bedankt voor de schonen uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. leuk ideetje! Ik moet binnen een uurtje vertrekken naar een 'samenzijn'-feest (ipv trouwfeest) en ik heb dit nog vlug even gemaakt om de centjes en het kaartje in af te geven. In een 'geluksstofje', presenteert wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ze zijn super! Ik maakte ze dit weekend voor het verjaardagsfeestje voor zoonlief voor zijn wereldreis-feestje ;-) Bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super tof... Naai ik ook zeker eens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. voila se, ik heb er ook eentje gemaakt! heel leuk om zo een klein cadeautje te kunnen geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt voor de uitleg, dan kan ik nu aan de tafeltent beginnen voor de Sint en daar hoort een brievenbus op en je voelt hem al aankomen...met enveloppen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat mooi! Leuk idee voor de eindejaarscentjes voor kinderen en petekinderen in te stoppen. Teken je aan het patroontje nog een naadwaarde of is die al bij in gerekend? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nu pas deze leuke uitleg gevonden,net afgeprint en het gaat er zeker van komen om ze te maken want de komende tijd nog enkele verjaardagen en babyborrels in het vooruitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Reacties
    1. Er staat een snelkoppeling in de blogpost hierboven. Lukt het niet om hem te openen?

      Verwijderen
  31. Het is het eerste werkje dat van onder mijn machine gleed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb je patroontje gebruikt als basis voor een paspoorthoesje :) helemaal geslaagd!
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Kan het ook zonder vlieseline? Ik heb er zelf namelijk al een paar gemaakt zonder maar vraag me af waar het voor dient. Leuk ideetje ��

    BeantwoordenVerwijderen