24 mei 2012

Gesmockeld

Ik heb gesmokkeld met smocken. Bleu en onwetend begon ik aan mijn eerste machinaal smockavontuur. Her en der lezend dat dat zo gemakkelijk gaat, dacht ik dat varkentje even te wassen. Niet dus...
Mijn Singer heeft een liggend spoelhuis en dat zorgt voor problemen met de spanning van het elastisch garen dat op de spoel zit (wat ik netjes handmatig had opgerold). De eerste 3 rijen smockte ik zonder veel resultaat, maar ik kon door het elastiek zacht aan te trekken een mooie smock krijgen. Smokkelen dus.
De volgende rijen echter stikte ik plooitjes in plaats van smock, grrr. Niet goed... Ik tornde de boel los en leende de machine van Ladybug, die deed de klus probleemloos.
Ik had gelezen over een oplossing die mij deed huiveren. Ik draai niet graag aan dingen die niet kapot zijn.




Maar dit is het eindresultaat; een rokje voor mij!

15 opmerkingen:

  1. Ik kwam dit ook tegen met mijn machine. De eerste 3 rijen waren geen probleem, maar nadien had ik hetzelfde voor. Dat prutsen aan de spoel zag ik ook niet zitten. Je hebt een leuke rok gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je al eens geprobeerd om je spoel wel machinaalop te winden, maar niet in dat klepje die je draad aanspant. Ik doe dat zo en heb nog nooit een probleem gehad om te smocken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh zo schoon! zo'n rokje zou ik uit het rek in de winkel nemen moest ik het tegenkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk rokje! En mooi gemaakt! Ik heb ook nog nooit gesmockd (wel gesmokkeld met naaien)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel leuk rokje. Gelukkig kon je snel even een machine lenen en is alles goed gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi resultaat!
    Ik wind net zoals Sahara Kids mijn spoeltje wel machinaal op. Ik heb ook een Singer met liggend spoelhuis en ik heb ook nog nooit een probleem gehad met smocken. Je moet alleen zorgen dat je spoeltje dan niet al te lang blijft liggen, want dan gaat de rek er wel wat uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor! Ik heb me er nog nooit aan gewaagd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel erg mooi gelukt toch!!
    Voor heerllijk zomerdageg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zou ik ook graag eens willen proberen! Je resultaat zag er in ieder geval uiteindelijk super uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gesukkel op de weg maar wel een mooi eindresultaat zo te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb ook een Singer met liggend spoelhuis, rol mijn spoel handmatig op, en heb nog geen problemen gehad. Had de eerste keer de spanning aangepast, maar bleek helemaal niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen